6.B

Šest kroků

 

  Urči základní skladební dvojici: Najdi sloveso v určitém tvaru. Otázkou Kdo, co? zjisti podmět (podtrhni rovně). Zpětně ověř celý přísudek (Co dělá podmět? Jaký je podmět? Co se s ním děje?) a podtrhni vlnkou. Spoj dvojitě nad větou.

 

  Najdi předložkové vazby (předložka a její podst.jméno). Spoj. 

 Hledej pomocí otázek logické skladební dvojice. Spoj pod větou, šipka vede k řídícímu výrazu.

Najdi si všechna podstatná jména. Vše, co je rozvíjí, je PŘÍVLASTEK. Podtrhni tečkami. 

U zbývajících výrazů zjisti, jak ses ptal a co vlastně znamenají. Jestli výraz označuje místo, čas, způsob, velikost, důvod,...nějakého děje, nebo vlastnosti a rozvíjí sloveso, přídavné jméno nebo příslovce, jedná se o PŘÍSLOVEČNÉ URČENÍ. Podtrhni čerchovaně.

Poslední by měly zbýt výrazy, které rozvíjejí sloveso nebo přídavné jméno a ptali jsme se pádovou otázkou. Označují osobu, zvíře nebo věc, které se nějak týká děj slovesa nebo vlastnost. Podtrhni čárkovaně.

 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

2D graf

 

V příštích letech budou někteří žáci naší školy možná učit mé děti.

  1. najdu určitý tvar slovesa (tedy takový, u kterého můžu určit osobu, číslo,způsob a čas) - BUDOU UČIT
  2. zeptám se 1.pádovou otázkou a tímto tvarem: "Kdo,co bude učit?" - odpovím ŽÁCI = podmět (jmenný)
  3. zpětně si pojistím správné určení přísudku - "Co budou dělat žáci?" - BUDOU UČIT = přísudek (slovesný složený)
  4. zapíšu do grafu první řádku:        

                                      žáci                        budou                učit

    

5. určím všechny skladební dvojice, které rozvíjejí podmět a přísudek, tedy najdu vždy řídící výraz a to, co ho blíže rozvíjí. Dám pozor na předložková spojení (ne vždy je předložka těsně vedle svého jména), rovnou používám otázky:

  •  "jací žáci?" NĚKTEŘÍ žáci,  žáci ŠKOLY ,"koho budou učit?" budou učit DĚTI,"kdy,jak budou učit?"  MOŽNÁ  budou učit, budou učit V LETECH

     zapíšu do grafu druhou řádku,spojím s řídícím členem  a určím, o jaký rozvíjející větný člen jde:

                                   budou                     žáci                                       učit

                             /                           /                    \                                    \

                  V letech                 někteří                       školy                               děti

         rozvíjí sloveso,              rozvíjí podst.jm.               rozvíjí podst.jm.         rozvíjí sloveso

         ptám se kdy                 mění tvar, je před            nemění tvar, je za       ptám se pádovou ot. ("koho.co")

          určuje čas děje                                                                                        označuje osobu, které se děj týká

       příslov.určení času     přívlastek shodný     přívlastek neshodný           předmět ve 4.pádě

  • další výrazy rozvíjejí ty, které jme právě našli: "v jakých letech?" v PŘÍŠTÍCH letech,  "jaké školy?" NAŠÍ školy , "čí,jaké děti?" MOJE děti

zapíšu do třetí řádky grafu, spojím s výrazy řídícími nad nimi a určím, o jaký rozvíjející větný člen se jedná:

                                 budou                      žáci                                      učit

                               /                             /                \                                    \

               V letech                      někteří                         školy                                   děti

                 /                                                            /                                            /

             příštích                                                 naší                                          moje

           rozvíjí podst.jm.                               rozvíjí podst.jm.                        rozvíjí podst.jm.

          mění tvar, stojí před                        mění tvar,stojí před                mění tvar, stojí před

         přívlastek shodný                          přívlastek shodný                 přívlastek shodný

Vyhledávání

© 2008 Všechna práva vyhrazena.