Šest kroků
Urči základní skladební dvojici: Najdi sloveso v určitém tvaru. Otázkou Kdo, co? zjisti podmět (podtrhni rovně). Zpětně ověř celý přísudek (Co dělá podmět? Jaký je podmět? Co se s ním děje?) a podtrhni vlnkou. Spoj dvojitě nad větou.
Najdi předložkové vazby (předložka a její podst.jméno). Spoj.
Hledej pomocí otázek logické skladební dvojice. Spoj pod větou, šipka vede k řídícímu výrazu.
Najdi si všechna podstatná jména. Vše, co je rozvíjí, je PŘÍVLASTEK. Podtrhni tečkami.
U zbývajících výrazů zjisti, jak ses ptal a co vlastně znamenají. Jestli výraz označuje místo, čas, způsob, velikost, důvod,...nějakého děje, nebo vlastnosti a rozvíjí sloveso, přídavné jméno nebo příslovce, jedná se o PŘÍSLOVEČNÉ URČENÍ. Podtrhni čerchovaně.
Poslední by měly zbýt výrazy, které rozvíjejí sloveso nebo přídavné jméno a ptali jsme se pádovou otázkou. Označují osobu, zvíře nebo věc, které se nějak týká děj slovesa nebo vlastnost. Podtrhni čárkovaně.
2D graf
V příštích letech budou někteří žáci naší školy možná učit mé děti.
- najdu určitý tvar slovesa (tedy takový, u kterého můžu určit osobu, číslo,způsob a čas) - BUDOU UČIT
- zeptám se 1.pádovou otázkou a tímto tvarem: "Kdo,co bude učit?" - odpovím ŽÁCI = podmět (jmenný)
- zpětně si pojistím správné určení přísudku - "Co budou dělat žáci?" - BUDOU UČIT = přísudek (slovesný složený)
- zapíšu do grafu první řádku:
žáci budou učit
5. určím všechny skladební dvojice, které rozvíjejí podmět a přísudek, tedy najdu vždy řídící výraz a to, co ho blíže rozvíjí. Dám pozor na předložková spojení (ne vždy je předložka těsně vedle svého jména), rovnou používám otázky:
- "jací žáci?" NĚKTEŘÍ žáci, žáci ŠKOLY ,"koho budou učit?" budou učit DĚTI,"kdy,jak budou učit?" MOŽNÁ budou učit, budou učit V LETECH
zapíšu do grafu druhou řádku,spojím s řídícím členem a určím, o jaký rozvíjející větný člen jde:
budou žáci učit
/ / \ \
V letech někteří školy děti
rozvíjí sloveso, rozvíjí podst.jm. rozvíjí podst.jm. rozvíjí sloveso
ptám se kdy mění tvar, je před nemění tvar, je za ptám se pádovou ot. ("koho.co")
určuje čas děje označuje osobu, které se děj týká
příslov.určení času přívlastek shodný přívlastek neshodný předmět ve 4.pádě
- další výrazy rozvíjejí ty, které jme právě našli: "v jakých letech?" v PŘÍŠTÍCH letech, "jaké školy?" NAŠÍ školy , "čí,jaké děti?" MOJE děti
zapíšu do třetí řádky grafu, spojím s výrazy řídícími nad nimi a určím, o jaký rozvíjející větný člen se jedná:
budou žáci učit
/ / \ \
V letech někteří školy děti
/ / /
příštích naší moje
rozvíjí podst.jm. rozvíjí podst.jm. rozvíjí podst.jm.
mění tvar, stojí před mění tvar,stojí před mění tvar, stojí před
přívlastek shodný přívlastek shodný přívlastek shodný