8. ročník
Úvaha
Úvaha nemá za cíl vyprávět ani poučovat, autor se jen zamýšlí nad zadaným tématem, uvádí své vlastní názory na něj, dokládá je (argumentuje).
Častými obraty jsou fráze "podle mého názoru", "domnívám se", ..., řečnické otázky.
I úvaha musí mít svou logickou stavbu, proto nezapomínáme na osnovu, aby naše myšlenky byly uspořádané a plynuly správně.
Oblíbenými náměty jsou lidová přísloví, citáty, věty a myšlenky "ze života", postoj k aktuální situaci v našem okolí,...
Bulvární a seriózní informace
Média (tisk, televize, internet, rozhlas) mají za úkol přinášet informace. Jejich výběr a způsob zpracování je hlavním kritériem pro odlišení bulváru a seriózních médií.
Typickými představiteli bulváru jsou časopisy,televizní stanice a internetové servery AHA, Blesk, TV Nova, Rytmus života, ... Jejich cílem je zaujmout zákazníky (čtenáře nebo diváky) senzacemi, častými náměty jsou příběhy ze soukromí známých osobností, katastrofy, trapasy,... Novináři neváhají porušovat základní lidské morální hodnoty.
www.lidovky.cz/umelci-se-spojuji-proti-bulvaru-dae-/ln-media.asp?c=A090510_122740_ln-media_ani
Charakteristika
-
vnější : fyzický vzhled osoby (popis)
-
vnitřní : vlastnosti, projevy chování, vztah k lidem, povinnostem, práci, ...
a) přímá : řeknu rovnou jaký je (Jana je upřímná a pečlivá.)
b) nepřímá : uvedu příklad, situaci, ze které daná vlastnost vyplývá (Jana řekne každému do očí, co si o něm myslí. Když má něco udělat, neodbyde to, soustředí se a snaží se svou práci udělat co nejlépe.)
Používáme hodnotící výrazy, proto potřebujeme bohatou slovní zásobu podstatných jmen (vlastnosti) a přídavných jmen (jaký kdo je) a sloves.
Příklad charakteristiky učitele:
Na jednu stranu ji vnímám jako velice dobrého pedagoga, který svému předmětu opravdu rozumí, umí ho dobře podat a co do chování k žákům, bych ji zařadil mezi "lidi". Těžko se to vysvětluje, ale zkrátka co do stylu komunikace si člověk může být jistý, že s ní může jednat jako s normálním člověkem, svoje věty nemusí zbytečně zaobalovat do jakési "školní terminologie", ale může přesně říct, co si myslí, čemu nerozumí a podobně. Na druhou stranu, ona se s námi taky moc "nemaže" a mluví s námi "česky", takže pokud se jí něco nelíbí, nedělá z člověka hlupáka, nezdržuje zbytečnými dvojsmysly a na rozdíl od některých jiných učitelů nemá problémy posadit člověka s pětkou se slovy: "Boubíne, seš uplně blbej, vypadni!" Na druhou stranu, v případě, že vidí snahu, je schopná i říct: "No, moc ti to nejde, tak se to douč, dneska tě známkovat nebudu, vytáhnu si tě zejtra."
Za svou přímočarost a pohodové jednání po třídě požaduje tři věci: kázeň, snahu a znalosti. V případě nekázně je od přírody vybavena velice silnou zbraní - abnormálně výkonnými hlasivkami, se kterými i podle jejích slov "...jinak zařvu tak, až spadne škola...", dokáže opravdu zázraky. Jak je na tom s demolicí budov těžko říct, tuto schopnost na nás ještě nepoužila, ale stačí už jen fakt, že dokáže utišit i naši třídu, což je věc, kterou u nás na škole svede jen několik vyvolených. Pravda, nejen silou, ale i obsahem svých slov nás dokáže umravnit, takže by se dalo říct, že má u nás ve třídě všeobecný respekt. Je zkrátka dosti "od rány", což se mi na ní líbí. V případě neznalosti při hodině je jasné, jak člověk dopadne. Ale o přestávkách je vždy ochotna se studenty vyřešit jejich drobné nedostatky a neznalosti.
Vzhledově je paní učitelka velice sympatická dáma. Věk raději z bezpečnostních důvodů neodhaduji. Odhad totiž spadá do vědy matematické a díky němu mám již tak dost problémů. Proto svoje štěstí pro jistotu nebudu znovu pokoušet.
Celkově můžu říct, že paní učitelka patří do skupiny lidí, kteří jsou mi sympatičtí a které mám rád, ale vidím ji dost nerad.
Tento text byl zkopírován ze serveru: https://www.cesky-jazyk.cz/slohovky/charakteristiky/nase-mila-vyucujici.html#ixzz15FB8Oiki
Výtah
-
prvním krokem je samozřejmě pročtení celého textu a označení (vypsání) hlavních myšlenek.
-
pravděpodobně narazíme na různé odborné výrazy, proto si potřebné definice a významy termínů ověříme, abychom věděli, o čem mluvíme
-
u delšího textu nejprve zaznamenáme osnovu
-
pak vytvoříme jednoduché heslovité výpisky
-
teprve jako poslední krok se pustíme do vlastního výtahu - souvisle, stručně a přehledně !