6.B

6.ročník

Mluvnice

SKLADBA

Základní skladební dvojice: podmět  a  přísudek

Podmět : vyjadřuje původce děje nebo nositele vlastnosti

              je vždy v 1.pádě -  ptám se Kdo,co? a přísudkem

Může být vyjádřený : Chlapec přišel domů.

          nevyjádřený : Přijel včas. (on) /znám z tvaru slovesa/

              všeobecný : Říkali, že... /oni,někdo,všeobecně,ne konkrétní osoba/

Přísudek vyjadřuje, co podmět dělá, co se s ním děje nebo jaký je. Obvykle je to sloveso.

Může být slovesný : Chlapec přišel domů.

               jmenný beze spony : Mladost radost.

               jmenný se sponou : Chlapec byl zdráv. (sponová slovesa být a stát se)

 Shoda podmětu s přísudkem:

podmět                                 v přísudku

rod mužský životný                     -li        Chlapci se učili.

                neživotný                    -ly        Vlaky stály.

      ženský                                  -ly        Myši hrabaly.

      střední                                 -la        Kuřata zobala.

neživotný s koncovkou -i,-é,-ové     -li      Ledoborci vypluli.

několikanásobný- pokud je                      Kluci a holky se učili.

aspoň jeden z podmětů                  -li      Eva a Maruška se učily.

mužský životný -                                     Kočka a koťata si hrály.

oči, uši, děti                                - ly

 

Rozvíjející větné členy

a) pokud výraz rozvíjí podstatné jméno, jedná se o přívlastek (Pk)

Předmět určuje vlastnost podstatného jména, ptám se na něj Jaký, který, čí?

veselý příběh, cesta do školy, malé červené jablíčko, kamarád bratra

 

 b) pokud výraz rozvíjí sloveso a ptám se na něj pádovou otázkou (kromě 1.pádu), jedná se o předmět. Předmět označuje osobu, věc mebo zvíře, které se děj slovesa nějak týká.

vidět ducha (koho), dostat dárek (co), mluvil s ním (s kým), mluvit o škole (o čem)

 

c) pokud výraz rozvíjí sloveso, přídavné jméno nebo příslovce a označuje místo, čas, způsob nebo příčinu , jedná se o příslovečné určení. Ptáme se na něj kde , kam, kudy, kdy, proč, jak,...

 

vidět špatně (jak), přijít včas (kdy), jít do školy (kam)

TVAROSLOVÍ 

 Podstatná jména

  • názvy osob,zvířat,věcí,dějů a stavů
  • určuji pád,číslo,rod a vzor
  • vzory mužského rodu životného - pán (2.pád pána), muž (muže), předseda (předsedy), soudce (soudce)
  •                                neživotného - hrad (hradu), stroj (stroje), les (lesa)
  • vzory rodu ženského - žena (ženy), růže (růže), píseň (písně), kost (kosti)
  • vzory rodu středního - město (města), moře (moře), kuře (kuřete), stavení (stavení)
  • zdůvodňování pravopisu koncovek najdete v sekci mluvnice-postup zdůvodňování i/y
  • pozor na pomnožná ( ty dveře, sáňky, Vánoce - jedna věc) ,a hromadná (to lidstvo, křoví, listí - víc věcí)
  • u některých dochází k míchání tvarů podle dvou vzorů

Přídavná jména

  • vlastnosti podstatných jmen, jaký, který, čí
  • měkká (-í), tvrdá (-ý,-á,-é), přivlastňovací (-ův,-in)
  • určujeme pád, číslo, rod (podle připojeného podstatného jména) a druh
  • měkká mají všechny tvary stejné, končí na -í
  • tvrdá a přivlastňovací mají -í jen v 1.a5. pádě č.mn. v rodě mužském životném
  • pozor na otázku čí? - psí bouda (měkké) - psova bouda (přivlastňovací)
  • stupňování - velký - větší - největší

                       dobrý - lepší - nejlepší

 

Zájmena

  1. osobní  : já , ty, on, ona, ono, my ,vy, oni, ony, ona, se
  2. přivlastňovací: můj, tvůj, jeho, její, jejich, svůj
  3. ukazovací : ten, ta, to, tenhle, tento, onen, takový, týž, tentýž, sám
  4. tázací:    kdo?, co?, jaký?,který?,čí?
  5. vztažná: kdo,   co,   jaký,  který,  čí, jenž
  6. neurčitá: někdo, něco, nějaký, něčí, některý, leckdo, kdokoli, kdosi, všechen
  7. záporná:  nikdo,  nic,  nijaký,  ničí
  • pozor na určení správného druhu - ve větě najdu zájmeno ( Poslal jsem mu mail.(- převedu si ho do prvního pádu (komu? mu, byl to kdo? on)

 

 Číslovky

                     určité           neurčité

základní (kolik)               pět                     několik,hodně

řadové (kolikátý)           pátý (5.)                  poslední

násobné (kolikrát)         pětkrát                     málokrát

druhové (kolikero)          patero                   několikero

 

  • pozor na psaní tečky za číslovkami řadovými, psanými číslicí -  13.května (kolikátého), na 45.straně (kolikáté) ale na straně 45 (kolik)
  • spisovné tvary číslovky dva, oba :
  1. oba dva psi
  2. obou dvou psů
  3. oběma dvěma spům
  4. oba dva psy
  5.  
  6. obou dvou psech
  7. oběma dvěma psy

 

Slovesa

Označují děj,činnost nebo stav.

Určujeme u nich osobu, číslo, způsob (oznamovací, rozkazovací, podmiňovací) a u oznamovacího způsobu čas.

Pozor na spisovnost :

podmiňovací způsob: psal bych         psali bychom        

                               psal bys           psali byste

rozkazovací způsob: pověs! (pověsit), pověz! (povědět), přikryj! (přikrýt), nalij! (nalít

oznamovací způsob, čas přítomný: já kryji - i kryju, píši i píšu

                                                  oni kryjí i kryjou, píší i píšou

 

 

Podle tvaru rozkazovacího způsobu rozhodnu o tvaru 3.os.č.mn. : křič! - oni křičí, uklízej! - oni uklízejí

čas budoucí: pomocí předpon - ponesu, napíšu, udělám nebo pomocí infinitivu a slovesa být - budu ležt, bude psát, budeme dělat

čas minulý = příčestí minulé + tvar slovesa být:

                     přinesl                jsem

                      psali                  jste

                      psali                   -  (oni)

 

STAVBA SLOVA

                                      například    v ý c h o d n í

1.najdu co nejvíc slov příbuzných    v ý c h o d

                                      v y c h á z e t

                                    p r ů c h o z í

                                          c h o d b a

                                          c h o z e n í

                                      z á c h o d

2. označím, co mají společného = kořen.

Pozor !  V kořeni může docházet ke změnám hlásek: sníh - sněžit - sněhový

             Důležitý je i společný význam : přiletět má stejný kořen jako let, ale příbuzná nejsou

3. označím také  předponu a příponu           -        v ý c h o d n í

4. Pozor !  Pokud slovo utvořím jedinou hláskou přidanou za kořen, není to přípona, ale slovotvorná koncovka.

   například: průchozí (od procházet), příjemně (od příjemný)

5. u ohebného slova zkusím vytvořit některé jeho tvary (pády, osoby). Sleduji, co se v těchto případech mění. Jedná se o pádovou nebo osobní koncovku

 například: chodba - chodby - chodbě - chodbami -... 

 

Pravopis související se stavbou slova:

-zdvojené hlásky:

a) předpona + kořen : od  dál it

 

b) měkčení hlásky v kořeni : krkonošský - krkonošští

c) přípona  -ný, -ní, -nost, -ně  od kořene na -n : kamen ný 

d) od názvů zvířat - jedno n : jelení

e) přípona -ík, -ice - jedno n : viník

 

- ú / ů 

a)v předponě nebo na začátku kořene slova (nikoli na začátku slova) ú :

   úspěch, neúspěšný, úkol,

b) uprostřed nebo na konci -ů : průměr, vůkol, úkolů

 

 

-ě / je

a) : vždy ě : pěnkaví zpěv

b) vje-, bje- : předpona v- nebo ob + kořen začíná na -je : objednávka, vjezd

c) vě, bě : v a b je součástí kořene : obědvat, věrný

-mě- / - mně-

a) v příponě příslovcí je to jednoduché :

  • pokud přídavné jméno, ze kterého příslovce vzniklo, má koncovku -mný, píšu - mně ( rozumný - rozumně)
  • pokud je zakončeno na -ný, píšu v příslovci -mě ( střídmý - střídmě).

b) v kořeni je to obtížnější. Většinou mi pomůžou tvary příbuzných slov - jestliže je v nich -n-, bude i ve slabice -mně-. U některých slov si ale jejich hláskovou stavbu musím zapamatovat.

Například: pomněnka (pomni),domněnka (domnívat se),zapomněl,vzpomněl, připomněl (zapomene, vzpomene),rozuměl (rozumí)

 

 -i- / -y-

a) pokud je i v předponě, bude se jednat buď o předponu při-, nebo vy-

   např.: přivítali , vyvýšený   (podtržená část je kořen)

b) v kořeni slova si zdůvodňuji vyjmenovanými a příbuznými slovy

např.: přivítali - není příbuzné ani vyjmenované

          vyvýšený - příbuzné k vysoký

 

c) v příponách je kromě přípony -yně měkké i (-ička, -íček, -ítko, -it,...)

např.: Volyně, pravítko

d) v koncovkách zdůvodňuji různě:

  • zjistím o jaký slovní druh se jedná
  • u podstatných jmen dosadím vzor : drahokamy jako hrady

     Pozor na tvary, které si musím pamatovat, např. koncovku sedmého pádu -ými, -ami,-emi, nebo ve 3. a 6. pádě mužského vzoru pán koncovka -ovi

  • u přídavných jmen totéž: veselými (veselá,veselý jako mladá, mladý) jako mladými

                                           pštrosímu (pštrosí,pštrosí jako jarní) jako jarnímu

     Přivlastňovací podle vzoru otcův mají koncovku -ovi jen v 1. nebo 5. pádě rodu mužského životného v množném čísle.

  • u zájmen a číslovek je pár tvarů. které si musím pamatovat, například rozdíl mezi mi a my.
  • u sloves určím, v jakém je čase

                  v přítomném jsou koncovky vždy měkké : slíbí, nosíme, zlobíš       

                  v minulém čase musím určit rod podmětu ve větě:

                             Kluci se učili. - rod mužský životný

                             Slečny se líčily. - rod ženský

                             Výkresy se nepovedly. - rod mužský neživotný

                             Děvčata si povídala. - rod střední

 

 

ZVUKOVÁ STRÁNKA JAZYKA

Rozdělení českých hlásek : samohlásky a, e, i ,o ,u ,y   + dvojhláska ou

                                                                souhlásky:    měkké(ž,š,č,ř,ď,ť,ň,j)

                                                                                          tvrdé (h,ch,k,r,d,t,n)

                                                                                          obojetné (b,f,l,m,p,s,v,z)

 

                                                                                          znělé (b,d,g,z,..) a neznělé (p,t,k,s,...) párové                                                                                                                                                  

Spodoba znělosti u párových souhlásek: např.               sbor

                                                                 neznělé s+ znělé            vyslovuji zněle  "zb"

                                                                                                                   zpěv

                                                                znělé +  neznělé p          vyslovuji nezněle "sp"

                                                                neznělé    na konci slova vyslovuji nezněle  "f"

 

Slovní přízvuk:

většinou na první slabice, delší slova mají ještě vedlejší přízvuky : nejnepřístupjší

Při spojení s předložkou vlastní  ( na , do, pod) přebírá přízvuk předložka : les, v lese, do lesa

Předložka nevlastní ( mezi, kolem) má přízvuk, stejně tak i slovo za ní :  kolem lesa

Slova, která přízvuk nemají nikdy (příklonky a předklonky) : krátké výrazy, např. spojky, částice, jednoslabičná zájmena, tvary slovesa být:           Šel jsem s ní a ona před školou  zakopla.

Větná melodie:

 a) věta oznamovací - na konci klesavá : Před školou zakopla.

  b) věta tázací - zjišťovací - stoupavá : Ona před školou zakopla? (odpověď ano - ne)

                         - doplňovací - postupně klesavá : Kde zakopla? (odpověď slovem, větou)

                                    

 

 

 

 

Vyhledávání

© 2008 Všechna práva vyhrazena.