Postup při zdůvodňování i/y
Nejprve určím, v které části slova se i/y nachází (podtržené části slov jsou kořeny)
I | Y | |
v předponě přichází v úvahu jen předpona vy- |
není vidlička |
je výchova |
v kořeni zdůvodním vyjmenovanými slovy |
není ani příbuzné liška |
je vyjm. nebo příbuzné lyska |
v příponové části kromě přípony -yně všude měkké |
hoblík, žehlička, pravítko | Volyně |
v koncovce urči slovní druh |
||
- podstatná jména zdůvodni vzorem, pozor na -ovi, - ami |
RMnež. stroj RMživ muž,soudce, pán (kromě 4. a 7. pád mn.č.) šindel i (stroji) o Luboš ovi s Francouzi (muži) jsou tu ps i (páni) |
RMnež hrad RMživ předseda, pán v 4. a 7. p.č.mn. pod stol y (hrady)pro tři psy (pány) |
RŽ růže, píseň, kost - v mrkv i (písni), do Vlašimi (kosti) |
RŽ žena pozor na 7.p.č.mn. -ami - z Ostrav y (ženy) |
|
RS moře, kuře, stavení - na poli (moři), v okolí (stavení) |
RS město pod umývadly (městy) |
|
- přídavná jména urči druh, případně číslo a pád |
Měkká - rybí polévka, oslí mládě, ciz í kluk | |
Tvrdá a přivlastňovací v 1. nebo 5. pádě č.mn. rodu mužského životného - drz í kluci (drzý, drzá,drzé jako mladý, 1.pád ti mladí kluci), otcovi přátelé (1.p.) |
Tvrdá a přivlastňovací drz ý kluk, o hloup ých lidech otc ovy přátele (4.p) |
|
- zájmena |
mi (3.pád od já) námi,vámi,nimi (7.p.) |
my (všichni) mými, tvými (jako mladými) |
- číslovky | v 7. pádě třemi, čtyřmi, pátými | |
slovesa urči slovesný čas |
přítomný vždy měkké - kreslí, spíme,děti zlobí, také kreslit, zlobivá, vyrobila,... |
|
minulý s podmětem mužského životného kluci zlobil i |
minulý s podmětem mužského neživotného nebo ženského děti zlobil y |
|
u několikanásobného podmětu ve větě v minulém čase aspoň jeden z podmětů mužského životného včely a motýli létal i |
není ani jeden mužského životného
včelky a vosy létal y |